7 клас «У казковому світі мови». Філологічна гра Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою; розвивати навички виразного читання й мовлення, виховувати любов і повагу до рідної мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування. Обладнання: дерев’яна рамка (екран), столи, стільці, аркуші паперу, ручки, маркери, дипломи. Хід уроку І. Початок гри
Звучить музика. На сцені з’являється Ведуча. В е д у ч а. Доброго дня, шановні глядачі. В ефірі телевізійний канал «ТV-казка» і щотижнева програма «У казковому світі мови». З вами ведуча (прізвище та ім’я). Сьогодні в нашій програмі ви станете спостерігачами цікавої філологічної гри, учасники якої ваші однолітки — учні 7 класів.
Звучать фанфари. На сцені з’являються учасники гри.
В е д у ч а. Із задоволенням представляю вам наших гравців. За лівим столом розташувалась команда під назвою «Асорті», за правим від мене столом знаходиться команда «Мікс». Привітаємо учасників. Гра має бути напруженою, але чесною й справедливою. В оцінюванні нашої гри, відповідей учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам допоможе вельмишановне журі.
Знайомство з членами журі. Привітальні слова голови журі учасникам програми.
ІІ . Конкурсні завдання Конкурс «Візитка» В е д у ч а. Отже, ми оголошуємо перший конкурс — «Візитка». Кожна команда має представити своїх учасників, назвати девіз і висловити побажання для суперників.
Команди готуються до виступу, а на нашому каналі блок шкільної реклами.
В е д у ч а. З командами познайомились, журі виставило перші оцінки, а ми переходимо до наступного конкурсу, що називається «Мовне асорті».
Конкурс «Мовне асорті» Кожна команда має за 2 хвилини дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей. Максимальна кількість балів за конкурс — 5. Запитання для команди «Асорті» 1. Державна мова України. (Українська) 2. З якого знаку починається діалог? (З тире) 3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика) 4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок) 5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт) 6. Що вивчає графіка? (Знаки письма) 7. Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три) 8. Слово, що має багато значень. (Багатозначне) 9. Остання буква у слові «сім». (Ем) 10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми) 11. Словниковий склад мови. (Лексика) 12. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири) Запитання для команди «Мікс» 1. Найменша одиниця мови. (Звук) 2. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі) 3. Скільки звуків у слові «легенький»? (Вісім) 4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка) 5. Яка буква не має звука? (М’який знак) 6. Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний) 7. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний) 8. Частина слова перед коренем. (Префікс) 9. Речення з однією граматичною основою. (Просте) 10. У що береться пряма мова? (У лапки) 11. Розмова двох осіб. (Діалог) 12. Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
Підбиття підсумків. Виступ представника журі
В е д у ч а. Гра напружена. Учасники прагнуть перемоги, тому наступний конкурс називається «Влучне запитання».
Конкурс «Влучне запитання» Кожна команда пропонує суперникам два запитання на тему, пов’язану з мовою. Журі оцінює не лише правильність відповіді, а й дотримання культури поведінки й мовлення учасників, правильність оформлення запитання. Максимальна кількість балів за конкурс — 3.
Оцінювання конкурсу журі. Музична пауза.
Конкурс «Прямо чи влучно» В е д у ч а. Учасники команд «Асорті» й «Мікс» — діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємось із наступного конкурсу — «Прямо чи влучно». Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.
Картка для команди «Асорті» 1. Тинятися з кутка в куток. 2. Відривати голову. 3. Довести до ручки. 4. На лобі написано.
Картка для команди «Мікс» 1. Взяти ноги в руки. 2. Втерти носа. 3. Води в рот набрати. 4. Змотувати вудки.
Оцінювання роботи учнів.
Анонс вистави В е д у ч а. Ви дивитесь інтелектуальну філологічну гру «У казковому світі мови». Капітани, ви маєте чудову нагоду отримати для своїх команд додаткові бали. Для вас конкурс «Римування».
Конкурс «Знавець» Кожен з гравців має чудову нагоду отримати додатковий жаданий бал для своєї команди. Для цього необхідно дати правильну відповідь на запитання, обравши один з варіантів відповідей.
1. В українській мові є: а) 10 частин мови; б) 8 частин мови; в) 7 частин мови; г) 11 частин мови. 2. Антонім до слова «північний»: а) західний; б) східний; в) південний; г) південно-західний.
3. В українській мові: а) 4 стилі мовлення; б) 3 стилі мовлення; в) 5 стилів мовлення; г) 6 стилів мовлення. 4. Фразеологічний зворот «прикусити язика» означає: а) поранитися; б) замовкнути; в) вкуситися; г) порозумнішати.
5. Який розділ науки про мову вивчає звуки мови? а) Морфологія; б) фонетика; в) орфографія; г) орфоепія.
6. Як пишуться з «не» такі слова: нехтувати, непокоїти, ненавидіти? а) Через дефіс; б) разом; в) окремо; г) через апостроф. 7. Яка частина мови сполучає однорідні члени речення та прості речення в складне? а) Сполучник; б) іменник; в) вигук; г) прийменник.
8. До якої частини мови належать слова «п’ять», «п’ятий», «одна п’ята», «три тисячі»? а) Іменник; б) дієслово; в) числівник; г) прислівник.
9. В українській мові алфавіт має: а) 35 букв; б) 33 букви; в) 38 букв; г) 32 букви.
10. В українській мові апостроф пишеться: а) перед я, ю, є, ї; б) після я, ю, є, ї; в) перед ь; г) після ь. 11. Перевірне слово до слова «клекотіти»: а) клекіт; б) клекотання; в) кликати; г) крик.
12. У давальному відмінку однини слово «хлоп’ячий» буде мати форму: а) хлоп’ячим; б) на хлоп’ячому; в) хлоп’ячому; г) хлоп’ячий. 13. У слові «ягода»: а) 5 букв, 6 звуків; б) 5 букв, 5 звуків; в) 6 букв, 6 звуків; г) 5 букв, 4 звуки.
14. Підмет — це...: а) головний член речення; б) другорядний член речення; в) іменник; г) займенник.
15. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться: а) кома; б) крапка з комою; в) двокрапка; г) тире.
16. Речення, яке має дві або більше граматичні основи,є: а) складним; б) простим; в) називним; г) неповним. 17. Перед кожною реплікою у діалозі ставиться: а) кома; б) крапка з комою; в) тире; г) нічого не ставиться.
18. Іменник дівчинка належить до іменників: а) І відміни; б) II відміни; в) III відміни;
Конкурс «Римування» Картка для команди «Асорті» Заримувати слова: сміх, сніг, весна, краса. Картка для команди «Мікс» Заримувати слова: буває, забуває, мова, діброва.
Капітани готуються до виступу. Музична пауза. Виступ капітанів. Оцінювання журі.
ІІ . Підбиття підсумків В е д у ч а. Наш ефірний час завершується. Журі підбиває підсумки гри. Виступ голови журі. Нагородження переможців подарунками (торт, словник для класу), дипломами учасників філологічної гри.
В е д у ч а. Час ефіру вичерпано. Дякую за прекрасну гру. Бажаємо всім учасникам наснаги у вивченні рідної мови, говоріть нею, спілкуйтеся нею, бо це справді божий дар. З вами була (прізвище, ім’я ведучої) й програма «У казковому світі мови». До зустрічі на каналі «ТV-казка».
Учасники гри дають інтерв’ю журналістам газети «Казкові новини».